fbpx

Hou rekening met ALLE kosten bij de aankoop van een huis.

Bij de aankoop van een nieuwe woning en bij het afsluiten van een woonkrediet komen nog heel wat kosten kijken. Wanneer je op zoek bent naar een nieuw woonst moet je hier natuurlijk rekening mee houden. Anders weet je toch niet hoeveel je huis juist mag gaan kosten?

In deze blogpost zetten wij de verschillende kosten allemaal op een rijtje. Heb je geen zin om zelf te gaan rekenen? Doe snel een simulatie op www.helderlenen.be en wij rekenen alles voor jou uit!

Kosten voor de aankoop van je woning

Registratierechten

Bij het registreren van de woning op jouw naam komen kosten kijken. De kost wordt berekend als een percentage van de aankoopprijs van de woning. Dit percentage hangt af van het gewest waarin het pand gelegen is:

  1. Vlaanderen:

Onlangs werd de wetgeving in Vlaanderen gewijzigd. Er wordt nu geen onderscheid meer gemaakt tussen het zogenaamde “klein beschrijf” en “groot beschrijf”. In het merendeel van de gevallen zal je nu 7% betalen indien het je enige woning is en hoofdverblijfplaats wordt.

Er zijn echter enkele uitzonderingen:

  • Indien je grondige energetische renovaties aan de woning doorvoert binnen de 5 jaar, betaal je slechts 6%.
  • Indien het pand minder dan €200.000 (of €220.000 in stedelijk gebied) kost, krijg je een vrijstelling van €80.000. Dit komt overeen met een korting van €5.600.
  • Indien het niet je eerste verblijf is, zal je 10% betalen.
  1. Wallonië:

In het merendeel van de gevallen zal je 12,5% betalen in Wallonië. Indien je echter klein beschrijf hebt, dit is wanneer je kadastraal inkomen lager is dan €745, betaal je slechts 6%.

  1. Brussel:

In Brussel betaal je steeds 12,5% registratierechten. Wanneer de aankoopprijs van de woning lager is dan €500.000 en het je hoofdverblijfplaats wordt, zal je een vrijstelling krijgen van €175.000.

Indien het gaat om een nieuwe woning zal je enkel registratierechten betalen op de aankoopprijs van de grond. Op de aankoopprijs van de woning zal je in dat geval 21% betalen.

TIP: belangrijk om te weten is dat de registratierechten enkel berekend worden op het “onroerende deel” van aankoopprijs. Indien je dus meubels, lampen, gordijnen (of andere onroerende zaken) overkoopt, is het belangrijk dit duidelijk te laten vermelden in de compromis en akte. Zo kan je al snel een paar 100 euro uitsparen.

Notariskosten

De erelonen van de notaris hangen ook af van de aankoopprijs van je woning. Deze zijn vastgelegd in de wet en worden berekend op basis van schrijven. Op de eerste €7.500 betaal je bijvoorbeeld 4,56%, op de volgende €10.000 betaal je 2,85% enzovoort.

Aktekosten

Bij de aankoop van je woning komen nog een aantal andere kosten kijken. Zo zijn er kosten gerelateerd aan stedenbouwkundige uittreksels en ander vastgoedinformatie, kadastrale uittreksels, bodemattesten, enzovoort. Meestal wordt er hiervan uit gegaan dat dit een €800 zal zijn in totaal.

Kosten voor het aangaan van een hypothecaire lening

Registratierechten

Ook je hypothecaire lening moet natuurlijk officieel geregistreerd worden. Je betaalt hiervoor 1% van het leenbedrag + aanhorigheden. De bank neemt meestal 5%-10% meer hypotheek dan je leenbedrag. Ze doen dit om eventuele kosten te denken indien je niet zou terugbetalen. Je hoeft deze aanhorigheden natuurlijk niet terug te betalen. Maar het heeft wel een impact op je registratierechten.

Vb: je sluit een hypothecaire lening van €100.000 af. In dat geval zal je €1.050 (1%*€105.000) registratierechten betalen.

TIP: vraag bij je bank na of je een stuk van het bedrag kan lenen met een hypothecair mandaat. De kosten hiervoor liggen een stuk lager. Wil je weten wat het verschil is tussen een hypothecaire inschrijving en een hypothecair mandaat? Klik dan hier.

Inschrijvingsrecht (hypotheekrecht)

Het hypotheekrecht bedraag 0,30% van het leenbedrag verhoogd met aanhorigheden.

Erelonen

Enerzijds betaal je erelonen aan de hypotheekbewaarder, anderzijds je notaris. Het loon van de hypotheekbewaarder wordt berekend op basis van het leenbedrag verhoogd met aanhorigheden. Het ereloon van de notaris, wordt net zoals bij de aankoop van je woning, berekend op basis van schijven.

Aktekosten

Ook bij de registratie van je lening dienen er een aantal opzoekingen te gebeuren door je notaris. Over het algemeen wordt hier een €600 voor voorzien.

Andere kosten

Dossierkosten

De meeste banken rekenen een kost aan om je dossier te openen en te verwerken. Sinds 2017 is het maximum €500 dat de bank je mag aanrekenen.

Bij onlinebanken ligt dit meestal lager: Keytrade Bank (€0) en Hello Bank (€350)

Schattingskosten

In bepaalde gevallen zal de bank een expert vragen om de waarde van je nieuwe woning te komen schatten. Hier komen ook kosten bij kijken. Hoe de kost berekend wordt hangt af van bank tot bank. Sommige banken berekenen het op basis van de oppervlakte van de woning, andere banken doen het op basis van de waarde van het pand.

Gemiddeld komen deze kosten uit op €400.

Vuistregel

Een vuistregel die vaak gebruikt wordt is dat alle kosten samen ongeveer 12% van de aankoopprijs bedragen.

Als je dus een woning van €200.000 zou willen kopen, moet je ongeveer €224.000 euro voorzien.

Meer weten over woonkredieten? Lees onze andere blog posts hier.

Of neem een kijkje op www.helderlenen.be

Lees meer

Hypotheek

Welke documenten krijg je van jouw kredietbemiddelaar?

Bij een hypothecair krediet hoort heel wat administratie. Welke documenten moet je kredietbemiddelaar jou allemaal geven? We zetten ze alvast op een rijtje. De wetgeving legt kredietbemiddelaars heel

Hypotheek

Wat met mijn woonbonus bij herfinanciering?

De Vlaamse woonbonus wordt afgeschaft op 1 januari 2020. Behoud ik het fiscaal voordeel van de woonbonus als ik overga tot herfinanciering van mijn hypothecair